fredag 10 januari 2014

vecka 2

 
 

HEJ

Kevin och Axel skriver bloggen denna vecka:
 
 

På matten har vi gjort ett prov för att se vad vi behöver öva mer på. Sedan fick vi i par rätta ett prov som Anna gjort. Hon hade räknat både rätt och fel... Det skapade många intressanta diskussioner. Hur har hon tänkt när hon gjort detta fel? Hur kan man tänka?
Vi kom iallafall fram till att vi behöver ytterligare övning i uppställning med de fyra räknesätten.


 

 
 

 

Här sätter vi tal i både bråkform, decimalform och procentform på en tallinje. Var ska 75% sitta? 1/4? 0,50? osv.

 
På engelskan den här veckan har vi lärt oss namnen på olika kroppsdelar. Vi tränade också på uttalet av regelbundna verb i dåtid (preteritum). När man talar om att man har gjort någonting lägger man på ändelsen -ed på verbet. Till exempel played, smiled, started och att -ed kan uttalas som bara d, bara t eller id.

Vi övade även på att höra och förstå talad engelska genom att jobba med texten i textboken samt göra en hörövning.
 

 Här övar vi de olika kroppsdelarnas namn genom lapp på lapp leken.


 
På NO´n gick vi igenom planeringen för vt-2014. Sen gjorde Elisabeth 2 expriment och vi fick dokumentera. Exp1: Elisabeth tände eld på ett papper, stoppade i en flaska och satte ägget för öppningen. Ägget for in i flaskan. Det berodde på att det blev vakuum i flaskan och trycket utanför blev högre.
 

 
Elisabeth kommer med experimentvagnen och klassen väntar spänt!
 

 
 
Full tillverkning av badbomber.
 
 
Test av en badbomb.

Exp2: Elisabeth tömde en blanding av jäst,vatten och socker i en ballong och la ballongen i vatten och ballongen flöt upp.

På SOn gjorde vi ett häfte om Europa. Vi jobabde med fakta, förståelse och analys. Vi fick skriva upp så många länder och huvudstäder i Europa vi kunde komma på (fakta), vi fick jämföra Sverige med ett valfritt land i Europa (förstålse) och vi fick tänka över Europa förr - nu- sen (analys). Det var roligt att läsa om hur det var på 1700-talet i Europa och sedan jämföra det med hur det ser ut idag. Efter det fick vi fundera hur det kommer se ut om 300 år och hur vi kan/ska leva för att få en hållbar utveckling.

 
 På idrotten spelade vi bollspel på tre planer. Frisbee, fotboll och innebandy.

 

Den här veckan har det bara varit ISIGT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Men idag fredag byggde vi rodelbaner i nysnön och åkte på isen. KUL!

Nästa vecka:

Måndag och torsdag:
Idrott, idrottskläder och handduk med.

Onsdag:
Elevråd
Glosförhör

Ha nu en mysig helg! Kramisar från oss i femman =)
 

 
 

3 kommentarer:

  1. Åååh vilken rolig vecka ni verkar haft. Jag skulle nog gärna hänga med på era lektioner och leka lappleken och göra experiment. Tänk att man kan lära sig nya saker varje dag. Trevlig helg till er
    Med vänlig hälsning RD

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa om allt ni gör på skolan. Jag kommer att tänka på er matematik och det jag jobbar med på dagarna - att undervisa i musik. I musiken jobbar vi mycket med bråkräkning. Vi spelar ofta låtar som går i fyra fjärdedelstakt - som man skriver 4/4. Där innehåller en takt fyra fjärdedelar, och 4/4 är ju lika med 1. MEN - vi har också musik som går i tretakt, och där innehåller varje HEL takt tre fjärdedelar, eller som man skriver det - 3/4. Då blir det ju lite snurrigt, eller hur? Viss annan musik spelar man som 12/8-takt, och där är alltså tolv åttondelar lika med en hel takt. Det finns många olika taktarter. Har ni någon som har spelat musik i någon konstig taktart i er klass? /Henrik (Albins pappa)

    SvaraRadera
  3. Oj oj oj full fart på engång :) Lappleken såg jätte rolig ut!

    SvaraRadera