fredag 20 september 2013

v.38

Hej!

Den här veckan har Viktor och Emma hjälpt till att skriva i bloggen.
Den här veckan hade vi SO. På SOn jobbade vi på med västra Europa. 
På svenskan jobbade vi med magiska dörren. På engelskan jobbade vi med has got och have got.


Bild:

 
Då skulle man först måla med kladdkritor, sen målade vi dom med svart färg och tvål som man skulle blanda med svarta färgen. Sen tog vi en spik och rista in olika mönster.


I onsdag så sprang vi skoljoggen för att hjälpa barnen som är fattiga.

Vi hade verkligen tur med vädret. Det utlovade hällregnet uteblev. Det var full fart runt spåret - för endel både två och tre varv. Innan löpturen såg vi en film från skoljoggen.se som handlade om SOS Barnbyar - det är ju dit de pengar vi samlade in går. Vi pratade om hur olika det kan vara att vara barn i Sverige jämfört med Centralafrikanska republiken.



NO: Vi har gjort experiment som visat att polära och opolära molekyler inte så gärna blandar sig med varandra. Man kan lura dom lite genom att blanda i en tredje molekyl som gör att de håller ihop åtminstone ett tag.
 Vi gjorde experiment. Det var jätte roligt!Färgad is i olja blev jättevackert!
Vi fick blanda ägg,olja,vatten och färgpigment. 
Det blev en slamfärg som vi ska få måla med nästa vecka.

Vad händer? Vad händer? Linna och William väntar.
                 



                                            Theo väntar...andra dokumenterar.
                                          Elisabeth visade en magisk sand som gjorde "korvar"
                                          när den kom i vattnet.
                                          Celina gjorde ett extra experiment. Hon tömde ihop
                                          allt i en bägare. Spännande!!!

Eleverna löste en kriminalgåta genom att jämföra hur molekylerna rörde sig på kaffefiltret. Den skyldiga var Märta i kassan.

Idrott:


I torsdags på idrotten gjorde vi olika stafetter.  Det var jätte roligt :)

Stafetterna innebar att vi måste samarbeta med varandra. Det gällde att ta sig över planen med hjälp av två mattor - alla i laget måste med och man fick inte nudda golvet. Sedan använde vi även tre rockringar och gjorde samma typ av stafett.


På måndagen spelade vi spökboll - ett alltid lika uppskattat inslag!



SO: På SOn jobbade vi vidare med Europa.Vi riktade nu in oss på att lära oss med om Västra Europa.Vi tränade bland annat på att läsa och ta reda på fakta ur läroboken och sedan svara på frågor om de olika länderna. Efter det fick alla välja ett land i Västra Europa som de skulle ta reda på mer om. Endel såg på filmer om sitt land, och gjorde tankekartor under tiden. Endel använde böcker och internet för att söka information. Alla skrev anteckningar, tankekartor eller stödord. Några hann också börja på att göra slutuppgiften; att skriva ett resebrev från sitt land. Då ska man låtsas att man är i sitt land och så skriver man ett resebrev och berättar vad man gör/ser.  Några viktiga begrepp som ska vara med: klimat, natur, invånarantal, storlek, turism, export...
Under SOn tränade vi bland annat på förmågan att söka, sammanställa och använda information, och att använda begrepp (viktiga ord för att förstå geografi). 
Arbetet ska avslutas nästa vecka. 
Kevin och Sebbe ser film om Belgien.

Jezper och William ser film om Tyskland.

Cassandra och Sway skriver på sina resebrev.


Eleverna gör tankekartor utifrån sina filmer eller det de läser på internet och i böcker.


Matte: Vi gjorde diagnos på området "De fyra räknesätten" och fortsatte sedan att jobba vidare utifrån den. Endel repeterade sådant som var lite svårt och andra jobbade vidare med mer utmanande uppgifter. Vi fortsatte också att träna på multiplikationstabellerna, såklart! 
Vi har även påbörjat ett inslag som kommer att återkomma i början på lektionerna. Vi kallar det "Dagens tal". Det är svårt att komma ihåg alla olika metoder som kan användas för att räkna ut tal. Därför får eleverna ett antal tal som de enskilt ska lösa för att påminnas. Sedan går vi genom talen tillsammans. 



Svenska: Vi fortsatte att jobba med "Den magiska dörren". Denna vecka såg vi till att bearbeta våra kapitel utifrån feedback - både från lärare och från varandra (kamratbedömning). 
Nästa vecka startar vi upp arbetet med kapitel 3. Då ska vi träna på att beskriva känslor. 

På svenskan har vi även påbörjat ett samarbete med Parkbackens förskola. Varje vecka går fyra-fem elever upp till dem under ett pass och läser högt för deras barn. Vi har varit på biblioteket och lånat lite bilderböcker. 


Nästa vecka:

Nytt område inom matten; tid. Det handlar bland annat om klockan, almanackan och datum.

Vi fortsätter att skriva våra resebrev på SOn.

Inom svenskan går arbetet vidare med "Den magiska dörren", läsförståelse och läsläxa. Vi fortsätter som vanligt att läsa tyst varje morgon. Några elever har förberett sig under denna vecka för högläsning på Parkbackens förskola. På måndag går de dit.

Det är matråd på tisdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar