fredag 13 september 2013

v.37

Tjena, den här veckan är det Johan och Theo som skriver bloggen.



På idrotten lekte vi kamratövningar.





Den här leken heter konstruktionen.
En person går fram i mitten av ringen och
gör en rolig ställning och nästa person
kopplar ihop sig med den andra osv.



På svenskan har vi, som varje vecka, arbetat me läsförståelse. Vi tränar på vår förmåga att läsa och förstå det vi läser. Framför allt är det viktigt att kunna läsa "mellan raderna". Denna vecka arbetade vi i par, och diskuterade frågorna.

 
I 5B diskuterade de flesta denna vecka texten som handlade om en inbjudan. här får vi träna på hur en inbjudan kan vara uppbyggd.
Vad finns med i en inbjudan? Vad måste personen som får inbjudan veta?
 
I Läsförståelseboken får vi möta olika texter. Vi lär oss hur de är uppbyggda och lär oss förstå dem. I läroplanens centrala mål i svenska står bland annat att vi ska träna på att skriva och läsa olika slags texter, tex inbjudan, fabel, recept, instruktion osv.
 



På bilden har vi gjort bilder med hjälp av skraptekniken.





 
Först skulle vi måla färgglada linjer med
kladdkritor på ett vitt papper.
Sen blandade vi svart färg
och tvål, sen skulle vi måla på färgen med en
pensel. Sen ska man skrapa fram ett mönster
med en spik.
 


 På idrotten lekte vi General och Spion i Eljusspåret.
Här blandas klurighet, taktik och rörelse!


Full fart i skogen var det. Hoppas att vädret håller i sig så vi kan
gå upp och göra om leken en lektion till :)

På Engelskan spelade vi upp en pjäs om ett  kapitel.




 Här spelar Max J Mrs Kanawa.
Men vad har han på fötterna?


Elvira "solbadar".

På So:n har vi jobbat med Norden.

 
Man fick välja vilket land man ville jobba med i Norden.
 

Sen fick dom som hade tex. Finland gå till ett rum
och jämföra sina svar.
Har Johan ätit en citron??


 
 
 
 Sen fick en av varje land gå till ett rum med olika länder.
Då fick man dela med sig av sin fakta.
 
 



Till sist tränade grupperna att analysera vad de kommit fram till. Vad är lika och olika när vi jämför länderna i Norden? Hur är naturen i de olika länderna? Varför producerar Finland så mycket papper och varför är jordbruk en stor del av Danmarks produktion?
Att analysera och jämföra är en av de förmågor som vi ska träna på, och om man hjälps åt så kan man komma på många bra saker att jämföra.

Siri, Sway, Melvin och Sebastian (som simmat ut ur bild) tränar på att
hitta likheter och skillnader mellan Nordens länder. 


På Matten jobbade vi med multiplikation-uppställning, och division. Vi tränar på att använda metoden uppställning i division med stora tal som har många nollor. Då har vi lärt oss att "ta bort" nollor för att få en lättare uträkning. Tex 9000/300 - förkorta bort två nollor både uppe och nere så blir talet lättare att räkna ut: 90/3=30.

Här spelar vi ett tärningsspel där vi tränar på tals värde. Det gällde att undvika att få en plump i protokollet :).




 
Vi visade några internetsidor som man kan
gå in på och öva multiplikationstabellerna. www.skolplus.se.
 
 
 
Trevlig helg önskar Theo och Johan!!
 
 
 
 
Nästa vecka är Malin på facklig utbildning tisdag och onsdag då jobbar Anette Kempe i 5A.
 
På onsdag deltar vi i Skoljoggen! Vi startar klockan 9,00.
 
På torsdag är det utbildning för våra kamratstödjare hela dagen i elljusspåret. Kevin, Jonna, Johan och Julia.

På idrotten fortsätter vi att vara ute om vädret tillåter...det verkar dock vara risk för regn. Om så är fallet, är vi inne. Hur det än är så ska eleverna ha med sig idrottskläder och handduk.
Om man inte kan vara med på idrotten ska hemmet på något sätt meddela mig (Anna) detta. Skriv en lapp, maila, skicka ett sms eller ring.
Har man inte ombyte eller om man av annan anledning inte kan vara med på idrotten finns det alltid jobb att göra i klassrummet.





2 kommentarer:

  1. Det är kul att läsa bildkommentarerna. Åt Johan en citron?
    Inger

    SvaraRadera
  2. Det är så roligt att se å läsa bloggen. Ni är jätteduktiga :-)
    // Anna-Karin

    SvaraRadera