fredag 28 september 2012

vecka 39


Hejsan alla!
Den här veckan i 4an har vi haft jätte kul. Vi kommer säkert bli bäst på att räkna plus, minus och multiplikation i hela skolan! På matten har vi räknat talsorter var för sig. Vi har även hållit på men kängurumatte. På kängrumatten får man ett kort med en uppgift som har med matte att göra. Vi jobbar två och två. 
På svenskan har vi jobbat med läsförståelse. Alla fick göra klart en sida på en lektion.
På svenskan har vi även jobbat med huset. När vi gjorde det fick vi skriva en renskrivning om kapitel 2/3.
I engelskan har vi jobbat med boken what`s up. Vi fick lära oss hur man känner igen skillnaden mellan olika språk te x hur dom från USA, Australien, England och Skottland pratar.
SO tycker vi är jättespännande just nu eftersom vi håller på med vikingatiden. Den här veckan lärde vi oss om hur vikingarna reste förr i tiden. Om dom reste österut var det handel de skulle göra men om de åkte västerut var det plundring på gång. 
                                                             //Jonna och Madde

                                           
Ja, som ni ser här ovanför så har vi lärt oss massor av roliga saker under veckan. Vi har arbetat enskilt, arbetat i par, haft genomgångar på smartboarden och på många sätt arbetat för att nå de mål som finns. Vi har även tittat en del på några av de kunskapskrav som finns i läroplanen. Det är viktigt att eleverna har förståelse för vad de ska lära sig/träna på när vi arbetar. Tex så har vi tittat på vad eleverna tränar på, enligt läroplanen, när de tränar på att räkna ut tal med metoden "talsorterna var för sig", och vi har tittat på vad det står i läroplanen om varför det är viktigt att träna sin läsförståelse.

På engelskan har vi fått lära oss några släktnamn, till exempel uncle, aunt och cousin. Vi har räknat upp till 50 och så har vi spelat spel och sjungit "Animal house".
Spelar "Happy families" på engelskan.


Can I have your...?

Vem vinner?
Vi har även tränat på att skriva på engelska, någonting som vi inte gjort så mycket tidigare. Vi skrev om ett djur, vad det var för djur, vad det hette och hur gammalt djuret var.

Hind presenterar sitt djur.

Linnéa presenterar sitt djur.
Vi har, som sagt var arbetat vdare med Huset där vi skriver en saga med givna mallar för varje kapitel. Alla kapitel består av en bild och en datorskriven text. Bearbetningen är viktig i denna skrivprocess. Vi ger ständig feedback på elevernas texter.
Linna vill ha hjälp med sitt skrivande...

Melvin, Miranda och Nom arbetar med sitt hus.

Siri renskriver sitt kapitel.

Vi fortsätter träna på att lösa problem med hjälp av "Kängurumatteuppgifter.


Hur ska pyramiden fyllas i?

Miranda och Noel klurar...

Ett litet idrottskollage från torsdagens idrottslektion som bla bestod av en stafett...



Nästa vecka:

Vi fortsätter träna mer på att räkna talsorterna var för sig på matten, med både addition och subtraktion. Vi kommer också att träna på att göra uppställningar.

På historian ska vi fortsätta att arbeta med Vikingarnas resor. Eleverna ska få göra egna arbeten om detta.
I vår resa med Adam i boken "Kompassresan" har vi kommit till landskapet Dalsland.

Engelskaprov på torsdag!

Det blir kamratstödjarutbildning för våra kamratstödjare på torsdag. De kommer att hålla till i skidstugan hela dagen.






3 kommentarer:

  1. Kul stafett. Den måste vi prova i 3:an också.

    SvaraRadera
  2. Roligt att följa er, vilket jag gör flitigt. Kul med bilder och information, man får en helt ny insyn i skolans värld. Otroligt vilka framsteg barnen gör. Väldigt roligt att man kan föra ett samtal på engelska. Fortsätter att följa er flitigt. Hej då för denna gång.

    SvaraRadera
  3. Hej pa er alla glada!!
    Det är verkligen kul att se hur mycket ni lär er...det maste vara kul. Roligt med bilderna ocksa...
    Fortsätt att skriva om eran utveckling- man blir s stolt över er!
    Ha det sa bra allihopa!
    Annamaria Vintersten

    SvaraRadera