fredag 4 oktober 2013

vecka 40


Hej!

Denna vecka hjälper Julia och Theo till att skriva i bloggen.

Som vanligt börjar vi varje morgon med tyst läsning.

SO

              

På SO:n såg vi på en film om sydeuropa. Under filmen antecknade vi och efter filmen diskuterade vi några frågor, bland annat vilken skillnad det är på växtligheten mellan sydeuropa och norra Europa där vi bor. Vi tränar bland annat förmågan att analysera; se skillnader och likheter och förmågan att kommunicera; att arbeta i grupp och redovisa.

Här håller två grupper på att förbereda sig inför redovisningen av diskussionsfrågorna.



Engelska:


Vi fick jobba i ett häfte inför provet på onsdag. Det är några kluriga regler att hålla reda på.
- have, has
- some, any
- pågående form, am, are, is + verbet + -ing
- plural





Twenty-down, på engelskan...

Matematik:

 På matten har vi jobbat med tid. Då jobbade vi i grupp med kluringar en lektion. Klockan är svårt, prata gärna mycket tid hemma. Nu ska vi sova 9 timmar, vilken tid vaknar vi då?



                                                     Här satt vi i grupper och löste problem.

NO:
Vi har gjort experiment med olika salter. Vi har lärt oss om joner till exempel att en natriumatom och en kloratom gärna blir en jon om de får chans att reagera med varandra. Det blir då saltkristaller. När de reagerar frigörs energi. En del salter blir det kallt av och en del blir det varmt av.
En jon är en positiv eller negativt laddad atom.

Här är Elisabeths kristall av alun (ett salt). Vi fick recept på hur man kan göra en egen kristall hemma.
                                                      Här löser vi upp salt med hjälp av vatten.



Bild:
På bilden har vi börjat rita bilder till den mystiska dörren och återskapa stämningen runt dörren när vi hittar den och hur dörren ser ut.
Vi fortsatt med våra bildmappar.

Svenska:
På svenskan har vi övat på j och g-ljud och vart man sätter dom.
Vi har också skrivit kapitel 3 i den mystiska dörren. I kapitel 3 letar huvudpersonen nyckeln till dörren. Vi tänker extra på att beskriva känslor när vi skriver i kapitlet, till exempel: Jag blev så glad att det killade i magen! Eller: Jag var så rädd så det kändes som is i ryggraden.

5B påbörjade kapitel 4. Där ska vi träna på att beskriva en miljö. Vi pratade först om hur man kan beskriva olika miljöer som vi fick se på bilder, och så hittade vi miljöbeskrivningarna i en text ur bröderna Lejonhjärta. 

Slöjd:
På träslöjden jobbar alla med smörknivar och på syslöjden
jobbar vi med att göra kuddar med hjälp av lapptäcksteknik.

Idrott: 
På idrotten hade vi cirkelträning på måndagen. På torsdagen gjorde vi kampövningar mot varandra, och spelade tre varianter av spökboll - med tre eller fyra planer...efter det diskuterade vi upplevelsen av de olika varianterna. vilken variant var roligast? Gjorde oss mest aktiva? Gjorde oss minst aktiva? 
Att diskutera upplevelsen av olika aktiviteter på idrotten, är ett av målen som bedöms.





Nästa vecka:

Måndag: Jezper, Fred, Stina & Emma går på Parkbacken och läser för förskolebarnen.

Vi får besök från Överturingen. Elever och föräldrar åker runt för att så småningom välja ny skola. Vi försöker göra ett gott intryck :)

Idrott - kom i håg kläder och handduk

Onsdag: Engelska test kap, intro-kap 4

Torsdag: Idrott, kläder och handduk



1 kommentar:

  1. Det ser så mysigt ut när ni sitter och läser på morgonen!
    Inger

    SvaraRadera