fredag 26 oktober 2012

v.43




Hej!
Vi har kollat på en teater som heter Ibland tänker jag på Frida Kalho. Den var bra.
Vi har hållit på med vikingatiden på SOn. Vi tränade på att jämföra tre olika tidsåldrar: stenåldern,vikingatiden och nutiden. Vi gjorde även några tipsfrågor. 
På matten tränade vi på att mäta med mm, cm, dm och m. Vi var ute och jobbade i grupper.
På idrotten har vi haft en lek som man hade mattor och skyddade sig med och det var tre som skulle träffa oss med bollen.
Vi har lärt oss om landskapet som heter Skåne och vi har lärt oss att i Skåne finns det 240 slottt.
På engelskan  har vi fått ett papper som man skulle vi skilja på an och a.  

                                       /Viktor och Linna                    


I tisdags var vi på teater i Medborgarhuset. Där var det en enmansföreställning som handlade om Frida Kahlos liv. Frida Kahlo var en kvinnlig konstnär från Mexico som föddes i början av 1900-talet. 



 Veckans idrottsbilder kommer från torsdagens lektion. Då började vi med att värma upp med en bollek. Alla utom tre-fyra stycken fördelades på alla tunna mattor vi har. Sedan skulle de som var utan försöka träffa de som gömde sig bakom mattorna med en mjuk boll. Det var härlig fart och fläkt - och många skratt! :)   Efter det gjorde vi redskapsbingo. Fyra lag hade varsin redskapsbana som de skulle ta sig igenom. I slutet av banan låg en bingobricka, två tärningar och en penna. Den som sprungit slog de båda tärningarna, lade ihop siffrorna till en summa. Om den summan INTE redan var kryssad fick amn kryssa den. Det lag som först hade alla summor kryssade vann.
Vi avslutade vårt arbete med Vikingatiden med att träna på att jämföra tre tidsåldrar; stenåldern, vikingatiden och nutid. Eleverna arbetade i grupper och det var mycket bra diskussioner och samarbete runt om i klassrummet. Vi provade också på att göra ett Jeopardy om vikingatiden på smartboarden.
4A hade gjort egna tipsfrågor om vikingatiden. De fick båda klasserna svara på. Kul!

NO:  På NOn skulle eleverna tänka fritt och klura ut vilken teknisk lösning som dolde sig inne i hinken. Många hade en lektion för någon vecka sedan i huvudet som handlade om kaffefilter...men det var bara en elev som kom på lösningen.
Eleverna fick också redovisa vad de trodde.






  










På matten har vi arbetat flera lektioner med praktisk utematte. Eleverna arbetade i grupper och fick olika mätuppgifter. De använde  måttband, meterlinjal och mäthjul för att bland annat mäta hur lång löparbanan är, hur bred basketplanen är och hur mycket plank man skulle behöva om man skulle byta ut räcket på staketet runt lekstugan. 








En annan matteuppgift vi arbetat med i veckan var denna geometriuppgift. Eleverna fick ett papper med "flagguppgifter". Där var olika flaggor från kartboken beskrivna med geometriska ord. Det gällde att klura ut vilka flaggor som söktes. Här gäller det att bland annat ha koll på vad som är kvadrat, rektangel, cirkel, fyrhörning och triangel...
Rolig och klurig uppgift!
Vilken flagga har en blå triangel på ena sidan och två fyrhörningar, en vit och en blå, på andra?






Nästa vecka är det LOV! :)

Vecka 45 ses vi igen.

Då kommer vi att fortsätta med geometri i matte. Eleverna har denna vecka gjort diagnosen och utifrån den ska vi arbeta vidare - med repetition eller utmaning.

Vi kommer att starta upp ett nytt område inom SOn. Vi ska arbeta med "Vårt samhälle": samhällskunskap. Till vår hjälp har vi ett material som UF (ung företagsamhet) framställt. Det handlar om entreprenöriellt lärande och vi kommer att fundera över vad som är ett samhälle och vad som finns i vårt samhälle. Det handlar om demokrati, pengar, spara och slösa mm.

På tisdagen är det matråd.

Ha nu ett toppenlov!
                                     /Alla vi i fyran


1 kommentar:

  1. Kul att ni testar Vårt samhälle, jag har jobbat med UF i närmare 5 år och har planterat bl.a. Vårt samhälle ute i länets grundskolor. Behöver ni tips och idéer så fråga gärna. Spelen/ arbetsmaterialet är fantastiska och jag lovar att eleverna kommer tycka de är intressant och lärorik på ett enkelt och pedagogiskt sätt! Häls Katarina Dahl Nilsson

    SvaraRadera